MaNos händer

söndag, april 03, 2011

Om sanningen ska fram

Det finns saker som uppfattas som Absoluta Sanningar, men som vid närmare eftertanke (eller faktakoll) kanske inte alls är det. Jag tänker på sanningen att vi MÅSTE ha sommartid och vintertid. Lennart Lundmark skriver om det här i Svenska Naturskyddsföreningens årsbok 1998 "Lagom är bäst - på spaning efter en hållbar livsstil". Första gången sommartid infördes i Sverige var 1916. Då blev det stora protester, och nästan hälften av befolkningen struntade i att ställa om klockorna,(tihi) trots att det var lag på att man skulle. Folk tycktes anse att ordningen i tillvaron var rubbad. Efter första sommaren beslutade riksdagen att såna dumma experiment som införandet av sommartid inte skulle upprepas.
1980 infördes sommartid igen. Då protesterades det nästan inte alls. Lennart Lundmark beskriver det som att vår tidsuppfattning då hade ändrats så att vi inte längre söker någon naturlig förankring för tiden. Tiden "bestäms bara av klockor, som ställs efter klockor, som ställs efter klockor...". Jag skulle kunna göra någon egen utläggning om tiden här, men kan inte formulera mig bättre än Lennart Lundmark kan, så jag sprider vidare hans tankar istället: Han säger: "Den tid vi har är ingen naturgiven måttstock för vår tillvaro. Den är en syntetisk artikel producerad av snurrande kugghjul eller vibrationer i kvartskristaller. Och när vi vet det kan vi slappna av. Vi behöver inte vara så respektfulla. Det är inte tiden som styr människorna, utan tvärtom." Jag vet inte om jag är för eller emot sommartid. Jag vet bara att jag tycker det är lite besvärligt att få barnen att somna tidigare eller senare några dagar. Och att jag kan tycka att det är lite skrattretande att vi ställer om klockan, nästan som om vi tror att vi kan lura tiden. Fast det kanske är det vi kan, ta makten över tiden. Jag tror att vi på många sätt kan det. Det kanske jag skriver mer om nån annan gång.

1 kommentarer:

Blogger KaosJenny sa...

Bra skrivet, klart vi äger vår tid. Vad kul det var att träffa dig !

9:57 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida