MaNos händer

torsdag, maj 18, 2006

Grovsopetider

Min giriga loppisblick spanar runt i grannskapen. Det är jobbigt. Varje gång jag är ute och cyklar måste jag kolla om grannarna ställt ut nåt fynd. Har tvekat inför att gå och rota öppet. Men nu brinner det i ett av husen på gatan och istället för att stå där och gama mig över brandkårens arbete så... Ett couronne fick följa med hem. En uråldrig kopiator (duplikator heter det, säger maken), alltså en finfin trälåda med blåpapper och roller fick stanna kvar. Fint, men vad ska man (jag) ha den till? Fåtöljen var snygg men trasig. Strykbräda? Nä, jag stryker väl ungefär två gånger om året och då duger bordet bra. Men vi tog en barnsadel som närmaste grannen skulle slänga och grannens mellanson åker nu runt på makens kasserade inlines.
Jag kommer osökt att tänka på den gamla slagdängan Ska vi byta? Ska vi byta grejer, ska vi byta grejer med varann? Sången som för övrigt finns med i mitt senaste loppisfynd, boken Blommig falukorv och andra bitar för barn (Hans Alfredsson 1965). På baksidan av den boken kan man bl.a. läsa: "Innehållet är moraliskt högstående hela tiden, utom i de tre sista visorna som är PORR FÖR BARN". Huga!

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Om min 32-åriga syster vågar blogga får väl jag börja erkänna att jag läser bloggar. Detta är min första bloggkommentar ever! Läskigt, men det känns som att jag är redo för det ;)

9:53 fm  
Blogger MaNo sa...

Såja, såja... Känns det bättre nu? Skönt att lätta på trycket?

6:57 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida