MaNos händer

tisdag, juli 04, 2006

Sol, vind och vatten

Vi har en stuga, har jag sagt det? Vi har en stuga! Stuga, vilket konstigt ord förresten. Prova säga det flera gånger. stuga stuga stuga. Vi har varit där från i fredags till idag, tisdag. Vi har hängt i hängmattan. Badat. Kört båtar (både stor och Signesmå). Staplat ved. Signe fattade snabbt galoppen och travade som om hon aldrig gjort annat. (ursäkta ordvitsen). Vi har byggt på piren med fler stenar och rensat botten från kvistar. Varför är det så tillfredsställande att plocka upp stenar från botten och bygga en pir av dem? Vi har kokat vatten och diskat efter att ha ätit konservmat och grillat. Vädret har varit vykortsvackert. Vad mer kan man begära?
Vi fuskade lite, har inte varit där helahela tiden. Besökte en auktion i Svansele på söndagen. Men det var otroligt hett och otroligt vad lite vi ville ha grejerna som ropades ut. Jag brukar gilla auktioner annars. Och loppisar. Såg en snygg plastsoffa, kändes 50-60-tal, på en loppis på väg hem från auktionen. Kanske ids jag lista några loppisfynd nån gång, ifall nån är intresserad. Äsch, förresten, jag struntar i ifall ni är intresserade eller inte, jag gör den väl hursomhaver om jag känner för det.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

O ja stuga är ett konstigt ord. Stornäsan är också konstigt. Men bra konstigt. Hela fenomenet stuga är lite svårt för mig. Många på mitt jobb brukar svara 'ja det bli ju att va i stugan' på frågan vad de ska göra under helgen/midsommar/ på semestern etc. Och sen behöver inget mer sägas verkar det som. Fast jag gör nog nästan samma sak ibland kommer jag på nu. Svarar med namnet på en ort när någon ställer någon av frågorna ovan. Trots att det kanske bara är just namnet på en ort för den som frågar. Konstigt beteende.

11:09 em  
Anonymous Anonym sa...

Jo, nog måste det erkännas att 'stuga' känns lite svårt. Liksom besmittat lite med konformism, medelklass, missomarfirande, alkohol och fiskegubbetavlor. Eller nåt.

Så det är väl därför jag gärna säger 'Stornäsan' istället. Även om det kan verka lite exkluderande ("Ja, våran stuga alltså"). Men jag tror det var Gustav som först sa att "inte kan ni väl säga Stugan bara".

Men sedan är det väl egentligen tid att erkänna att vi är etablerade nu. Vi är vuxna. Och jag gillar det. Inte allt, men det mesta.

6:40 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida