MaNos händer

fredag, juni 09, 2006

Vi måste höja våra röster för att störa yoghurten!

Jag tänkte skriva ett inlägg om konsumentmakt. En vän som är ganska nybliven pappa berättade att han irriterar sig på alla smaksatta yoghurtar som skryter om hur lite fett de innehåller. När det är mycket fett men lite socker man vill ha. Särskilt barnen vill ha det. Eller bör få det i alla fall. Han tycker att vi ska starta en kampanj. Höra av oss till mejerierna. Det kanske inte är riktigt som att stå på barrikaderna. Men ändå. Jag är för. Nån fler?
Apropå konsumentmakt så handlar jag rättvisemärkt och ekologiskt när det finns. Och frågar efter det ibland när det inte finns. Men jag är dålig på att fråga var kläderna jag köper kommer ifrån. Kampanjen Rena Kläder tycker att det är så man ska göra och att det inte spelar nån roll om man köper billiga eller dyra kläder. Dyra märken kan, likaväl som HM-kläderna, vara tillverkade av underbetalda arbetare utan rättigheter.
(Läs mer på http://www.renaklader.org/?articleId=153)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida