MaNos händer

måndag, november 05, 2007

Memory

Du ska inte prata med mig om film. Om du ber mig säga tre filmer jag gillar så kan jag ge dig ett svar, men försök inte diskutera handlingen med mig. För jag kommer inte ihåg. Det kan ha gått en vecka eller ett år. Jag minns varken handlingen eller vilka skådisar som var med. När det kommer till film är det riktigt uselt ställt med minnet. Jag tror att böcker fastnar något lättare. Jag har överhuvudtaget svårt med bildminnen. Jag vet inte hur saker ser ut, och kan alltså inte rita de enklaste saker, såsom en cykel eller en groda. På en pictionarynivå klarar jag mig väl hyfsat, men veackve och prestationsångest om jag har längre tid på mig och verkligen borde veta var på en cykel sadeln är placerad eller hur en groda kan ha fyra ben fästa på kroppen.
På telefonnummer är jag däremot drottning! För att inte tala om sånger. Undras hur många sånger man kan tänkas kunna? Tänk om det fanns en sång för allt man ville lära sig. Om jag fattat redan i högstadiet hur bra jag var på att komma ihåg sånger jämfört med allt annat skulle jag gladeligen ha skrivit sånger med europas huvudstäder istället för att traggla blindkartor.

Apropå att fylla i lär-känna-mig-formulär. Vågar knappt fylla i filmer jag gillar. Kanske ska börja uttrycka mig mer svävande "jag är en sån som gillar romantiska komedier/våldsamma actionrullar/allvarliga kulturfilmer". Eller jag kanske skulle satsa på en enda regissör. Och uteslutande se de filmerna. Jag har aldrig provat se en film 18 gånger, då kanske den skulle fastna även i mitt guldfiskfilmminne. Men det är livet alldeles för kort för.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag tänker mig att - med tanke på ovanstående bedyran om sångers mnemoniska funktioner - en väg att vandra skulle kunna vara musikalfilmer. Visst kommer du ihåg fragment av Moulin Rouge, Grease, Sound of Music, Lagaan, Kallhånahå etc?

10:04 fm  
Blogger Carina Starkström sa...

Hur är det med memory-förmågan då? Snart har du en dotter i den magiska memoryåldern då de är oslagbara. Jag testas på ett dinosauriememory då och då och har inte en chans. De ser ju dessutom likadana ut allihopa.

9:58 em  
Blogger MaNo sa...

Enar: Nja, jag vet inte just om musikalfilmer fastnar bättre än andra, speciellt Kal ho na ho har jag svårt att minnas texterna till...

Carina: Jo, jag har redan förstått att jag inte kommer att behöva agera fejkad förlorare i Memory. Kanske får dottern ett hundmemory av nån snäll röd figur och vi vet ju alla att hundar ser precis likadana ut.

10:39 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida