MaNos händer

onsdag, oktober 11, 2006

Three Letter Word

Cigarettändare. Busstation. Glasskål. Min mamma vill starta en kampanj "Vi har plats för fler bokstäver!". Vilka fler ord borde stavas med trippelbokstav? För visst vore det enklare om det var helthelt säker att cigaretttändare verkligen tände cigaretten och inte ändade den? Eller att man kunde vara säker på om någon bad en hämta glass-kålen eller glass-skålen? Glass-kål är i och för sig inte så vanligt, men det finns ju så mycket konstigt.
Oj, nu sitter jag visst här och skriver om viktigheter istället för att plugga. Fast jag har gjort undan det värsta (tror jag). Har tre texter färdiga till inlämning. Idag är det seminarium. Och sen är det ett grupparbete som ska vara klart till på måndag. Jag håller på och läser för fullt, om vilka alkohol-och drog-
preventionsmetoder som verkligen fungerar. Riktigt intressant. Tyvärr hinner jag nog inte läsa all litteratur till det här momentet. Jag vill lära mig allt!

8 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag tror att en cigarrett-ändare vore en bra drogprevention.

4:27 em  
Anonymous Anonym sa...

det är ju fett förvirrande att glass-skål och glas-skål är samma sak. (utöver glass-kålen då, som låter ganska gott.)

1:19 fm  
Blogger Jon Söder sa...

Kålglass låter lite trist. Själv haed jag en gång en kampanj för att bokstaven x alltid ska användas när det låter x så att den blir använd mer. Annars kunde man lika gärna ta bort den (varför finns den? En bokstav för ett tvåkonsonantsljud). Det finns ju några exempel där man börjat så smått som dax och oxå. Men jag har aldrig sett gammaldax. X skulle kunna användas vid sammansatta ord som taxam och roxen (som i rockscen) men även i uttryck som låter som sammansatta ord som i taxåmycket.

2:03 fm  
Blogger MaNo sa...

Jon: Trästox brukar vi skriva men det är väl mest använt av skelleftebor eftersom det är en så finfin festival vi har - är det inte dags för dig att besöka den snart?

11:36 em  
Anonymous Anonym sa...

Glass-kål låter äckligt, inte gott. Annars undrar jag bara vad som gäller för vokaler? Ska de också - som det ser ut idag - berövas sin tredje kompis? Jag råkade nyss skriva voodoooffer i min lagbok och började då undra.

12:19 em  
Anonymous Anonym sa...

Hej Maria! Nu har jag hittat din blog. :) Jag läste om din mobiltelefon och skrattade eftersom jag såg den i tisdags och började fundera själv om den. hahaha. Men nu är jag här och ska bli en av dina blogbeundrare.

9:03 fm  
Anonymous Anonym sa...

Maria, strövargodis är skitgott enkelt minigodis som man gör typ då man är lite chokladsugen.
Du kan göra det mär du vill, jag gick i strövarna (typ scouterna) och då gjorde högsta strövarmamman strövargodis på ett spritkök, sen fick alla vi små strövare lite godis i en kopp.
Jag gör det oftast i micron i en stor kopp eller en liten skål. Supersmarrigt! Snåla inte med smöret bara!
Lycka till!
Kram Sara Ostkrok

9:10 em  
Anonymous Anonym sa...

Jon! Dansbandz-zätana börjar vara rätt uttjatade. Tror du kan få över x-zäta-band som vill förnya sig på din sida.
Lasse Stefans rox on.

4:57 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida