MaNos händer

tisdag, januari 10, 2012

Blommor och bin

Tänker tillbaka på min högstadietid ibland, på vilken överjävlig period det var. Aldrig förr eller senare i livet har osäkerheten varit så stor och gruppens åsikter så tongivande. Fast bara överjävligt var det förstås inte. Jag hade också en fantastiskt rolig kompistid, där vi var ett stort nytt gäng som hade kul tillsammans varje helg.

Jag och en kompis pratade nyligen om tonårstiden, apropå att många unga känner en stor press när det gäller sex. Vi tänkte efter så det knakade, men kan inte minnas att vi någon gång under högstadiet kände press på oss att vi skulle vara sexiga. Se ut som skolans snyggaste ville man väl i smyg, (utåt sett stod man över sånt) - men sexiga? Det fanns liksom inte på kartan.


Jag har hört en radiodokumentär om unga och tjat-sex. (www.sr.se P1 Barnen Svårt säga nej till tjatsex) Där berättar 18-åriga Marcia nånting i stil med att när man har sex med en date som man inte känner så väl så vill man ju inte prata med daten om hur man vill ha det de första gångerna - det är liksom för känsligt. Sen, när man lärt känna varandra mer, och litar på varandra så kan man prata om sexet och säga hur man vill ha det och inte, t.ex att något gör ont eller att man behöver ha det på ett annat sätt för att bli mer upphetsad.
Det känns ganska precis tvärtom än hur jag tänkte i tonåren. Jag tänkte "först lära känna och lita på, sedan ha sex". Kanske är det varje generations uppgift att i någon mån förundras/förfasas över den senares sexuella liv?

Jag vet att det är svårt att prata om sex på bra sätt. Jag har pratat med ungdomar på både mer och mindre lyckade sätt. Jag har varit med och spridit vidare normerande föreställningar. Jag har gått andras ärenden och ondgjort mig över beteenden som borde stå var och en fritt. Förlåt. Jag ska försöka lära mig av mina erfarenheter och göra det bättre nästa gång. Tack för dokumentären, P1.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida