MaNos händer

söndag, maj 20, 2012

Madonnan och skökan och fria val

Jag gillar att promenera med sällskap, men eftersom mina promenadtillfällen ofta uppstår oplanerat så går jag ofta ensam. Sedan jag blev med smartphone brukar jag surfa mig fram till nån intressant dokumentär på P1 som jag kan lyssna till medan jag går. Gör du som jag så kan du lyssna på den prisbelönta dokumentären "Madonnan och skökan". Den handlar om Helena, som slutade prostituera sig när hon var sjuttio. Den handlar om utnyttjande och värdighet, gränser och val.
 Det finns de som hävdar att det finns människor som av eget val vill prostituera sig, "den lyckliga horan". Utifrån "Madonnan och skökan" kan människor säkert dra olika slutsatser om hur det ligger till med det i Helenas fall. Själv tror jag att det övergrepp hon inte kunde välja bort under barndomen rubbade hennes tilltro till både sig själv och sin omvärld, och att det ledde in henne på en bana som prostituerad. Någon annan kan säkert säga att hon ju själv valt yrket och kan sluta när hon vill.

Jag ger inte så mycket för det där snacket om fria val. När är våra val någonsin fria? Därmed inte sagt att man inte kan påverka sitt nu och sin framtid genom att försöka välja mer eller mindre goda vägar. Men det är så mycket vi inte styr över som påverkar vilka vägval vi gör. Därför tror jag mycket på att se och försöka förändra nedbrytande strukturer, strukturer som skiljer människor åt. Det är inte lätt, det är ju aldrig det. Men vi kan väl försöka?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida