MaNos händer

onsdag, december 13, 2006

Säng säng säng sova sova sova säng säng säng

Ha! jag lyckades få dottern att somna i SIN säng ikväll. Har inte hänt i mannaminne. Jag berättade en inte alltför spännande saga om en mus som fick sitta i älgens krona och i slutet blev sagan tråkigare...och tråkigare...och till slut somnade hon.

Mannaminne, vilket vackert ord förresten. Fast jag skulle kanske kunna använda mig av mammaminne istället den här gången. Annars är ordet afton ett av de vackraste i svenskan, enligt mig. Vilket ord tycker du är vackrast? (Försök att bortse från betydelsen)

7 kommentarer:

Blogger Jon Söder sa...

Det beror mycket på dialekt och uttal. Sen jag passerade Skvullvre utanför Särna är det ett ortsnamn som surrat i huvudet till och från. Jag minns inte om det stavas så eller ens om det riktigt hette så.

11:18 fm  
Blogger MaNo sa...

Underligt namn. Undras om de som bor där minns var de bor. Men tycker du det är ett vackert ord eller har du andra favoriter?

När det har varit skidtävlingar i televisionen brukar jag gå omkring och säga Garmish-Partenkirchen (är inte helt 100 på stavningen)för det är så härlig schvung i det namnet. Och så tycker jag att spanskans "tambien" låter som en svordom om man säger det med eftertryck.
(Betyder "också" om jag inte minns fel)

1:13 em  
Anonymous Anonym sa...

Mitt favorit ord på svenska är "förbi". Det låter mysigt. :D Ordet jag hatar mest--- fjorton. Jag kan inte säga det! När jag jobbar och står vid kassan ger jag gratis kaffe till kunder om totalen är t ex 114kr så att priset blir nåt annat. Det händer inte så ofta och jag resonerar så här --> det är bättre att ge bort lite kaffe än att låta som en idiot. haha. Merry Christmas!!

4:55 em  
Anonymous Anonym sa...

Om vi bortser från betydelsen (som jag icke känner) så tycker att 'mammamimme' är ett fint ord.

3:03 em  
Anonymous Anonym sa...

Hmm..."balja" är i alla fall ett av de fulare orden och "bröd".
"Sockergryn" låter mysigt men det kanske har med dess betydelse att göra? Tror inte man hittar det ordet i SAOL.
På franska är "la mer" en favorit.
KRAM!

9:34 em  
Anonymous Anonym sa...

Fin blogg. Och fina funderingar kring ords skönhet. :) Själv tycker jag om "moln" (inte i egentlig betydelse utan själva uttalet), och "nyans". Mannaminne är ju hur fint som helst. Tänk att man inte använder det mera.

9:35 em  
Blogger MaNo sa...

Nyans gillar jag också. Moln är egentligen lite svårt att säga, när man tänker efter, men jag fattar vad du menar, tror jag. Ordet tar lite tid på sig i munnen, och det är nåt visst med det.

11:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida