MaNos händer

fredag, april 20, 2007

Life´s a Puzzle

Vi har turats om att vara hemma med den hostande småfebriga dottern i veckan, oftast halva dagar var. Förutom att vi pusslat med våra egna scheman och möten och barnavårdandet så har det rent bokstavligt blivit mycket pusselbyggande för min del. Vi hade köpt två nya pussel just innan hon blev sjuk, ett med Nalle Puh och hans vänner och ett med Bamse och hans dito.

När man tänker på det är det otroligt många manliga figurer i leksaksvärlden/barnboksvärlden. Jag hade tänkt köpa några barntallrikar i plast med glada figurer på och ville se vad det fanns för alternativ till alla grabbarna (Nalle Puh, Spindelmannen, Bamse...). Jag kanske är lite nogräknad, men rosa skönhetsprinsessor är inte det enda alternativ jag vill ska stå till buds för min dotter att identifiera sig med när det gäller förebilder av det egna könet. Inte ens en Pippitallrik fanns det. Pippi är nästan det enda tydliga alternativet för flickor som vill mer än att bara stå och se på när grabbarna härjar. Finns det fler?

Eftersom min man har Jan Lööfs alla utgivna barnböcker så har vi också där en hel massa pojkar och pojkdrömmar att läsa om. Jag tar gärna emot tips på barnböcker med fartiga tjejer i huvudrollen. Eller fartiga behöver de kanske inte vara (jag värjer mig också lite mot uttrycket "starka tjejer")men tjejer som gör eller tänker nåt i alla fall. Och för den delen böcker där killar tillåts ha en annan roll än den klassiska "wow-jag får vara brandman för en dag".

Förresten - är det någon av Nalle Puhs vänner som är av kvinnligt kön? Jag har nog inte riktigt koll på de där typerna.

10 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ja, Kängu är ju mamma till Ru iallafall, det är väl i den funktionen hon får vara med. Men de flesta av Puhpolarna torde ju gå betrakta som unisexiga.

Men det är sorgligt så mkt Lööfs barnböcker suger. Och hans egen inställning i tv-programmet kändes ju etter värre.

1:15 fm  
Blogger Jon Söder sa...

Astrid Lindgren har ju skrivit om flera tjejer med stuns. Lotta på Bråkmakargatan, Ronja m. fl. Jag kommer inte ihåg hur Eva-Lotta var. Men det finns väl inga saker att köpa. Böckerna om Gittan eller vad hon heter? Fråga ngn bibliotekarie.

Annars måste du skriva själv. Fixa mycket merchandise och bli rik dom ett troll.

11:12 fm  
Anonymous Anonym sa...

Böckerna om Gittan är skrivna av Pija Lindenbaum, finns tre stycken:
Gittan och fårskallarna, Gittan och älgbrorsorna och Gittan och gråvargarna, plus att det finns en samlingsvolym också, men jag har för mig att dom är för barn från 4 år....

10:04 fm  
Anonymous Anonym sa...

Har letat lite på detta med serviser, hittade det här stället, men dom var dyra plus att du inte får så många delar http://www.g-knapp.se/scripts/artikel.cgi?artikelnr=2492 hade lite olika serviser,Mumin, Elsa Beskow, Lilla Spöket Laban. Är bara du kollar under barn och sen äta....

3:29 em  
Anonymous Anonym sa...

Här fanns det en liten pippi-servis
http://www.barnbokhandeln.com/butik/

3:44 em  
Anonymous Anonym sa...

http://www.micki.se/index2.php?id=100021 12 delars pippi-servis, en i gult och en i vitt

3:50 em  
Anonymous Anonym sa...

Angående bra böcker om tjejer så har garanterat bibblan bra koll.

På nätet finns även bästa (subjektivt men de har funnits i 30 år nå't och kan verkligen motivera sina val, vilket inte de nystartade helkommersiella gör) www.barnensbokklubb.se

På webben borde det finnas en massa bra tips, bra idé att kolla efter det! För även för sina söner vill man ju läsa böcker med tjejer i huvudrollen!

12:49 fm  
Anonymous Anonym sa...

Angående bra böcker om tjejer så har garanterat bibblan bra koll.

På nätet finns även bästa (subjektivt men de har funnits i 30 år nå't och kan verkligen motivera sina val, vilket inte de nystartade helkommersiella gör) www.barnensbokklubb.se

På webben borde det finnas en massa bra tips, bra idé att kolla efter det! För även för sina söner vill man ju läsa böcker med tjejer i huvudrollen!

12:49 fm  
Blogger MaNo sa...

Hej Anonym och tack för alla tips! Jag blir nyfiken - är du någon jag känner personligen eller är du en läsare som råkat hitta min blogg?

11:37 fm  
Anonymous Anonym sa...

Boktips!!! Låååång lista:

http://foff.wikispaces.com/Barnochungdomsbocker

10:50 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida