MaNos händer

fredag, maj 27, 2011

Den saliga osäkerheten

Ledig idag. När jag vaknade sov ungarna fortfarande i vår säng. Jag kunde inte somna om, så jag grabbade tag i en bok på sängbordet. Det blev en diktbok av Anna-Greta Wide. Å, vad jag gillar dikterna ur "Den saliga osäkerheten". Jag bjuder på några:


Jasägarnas församling
närmar jag mig med tvekan.

Nejsägarnas förening
betraktar jag med respekt.

Kanskesägarnas spridda,
sällan samlade skara
är mig smärtsamt förtrogen.
Kan jag skiljas från dem?

Endast de liknöjt tysta,
de som anser frågan skäligen oväsentlig,
skall jag aldrig förstå.


------

Leva i tvivlets värld,
med omvända förtecken.

Stundom tala till Gud
som till en frestare:

Så länge du är min frestare
skall jag stå dig emot.

Så länge jag står dig emot,
kan jag inte förneka dig.

Så länge jag inte förnekar dig,
överger du mig inte.

------

Famn som bär mig idag.
Öppen är du som havet,
som ett vårhav i solen.

Ingen stänger du ute,
ingen stänger du inne.
Ditt enda grepp är din värme.

Famn som bär mig idag -
bär mig också imorgon,
imorgon när jag förnekar dig.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida