MaNos händer

fredag, maj 27, 2011

Maskrosor och sommarlängtan

Nästan varje dag föräras jag fina maskrosbuketter. Barnen kan liksom inte låta bli att plocka de gula solarna vid trottoarkanten. Och jag kommer att tänka på en sång jag älskade när jag var liten. Mormor och morfar hade den på skiva, "Om maskros och tjärdoft" med Carl Anton. Ni vet den där med texten

"jag lät alla mina maskrosor finnas - fast jag vet att de kallas ogräs och bör rotas ut
men det är så skönt att sitta och minnas små solar i gräset när sommarn är slut"

Sommarnostalgi på hög nivå. Det kommer att bli en fantastisk sommar. Massor att upptäcka. Idag upptäckte vi en sån där illorange liten spindel hemma på gården. Och så har vi tränat cykling runt kvarteret med lillebror. Barnen fick en glass på Statoil och jag klarade mig utan, ett framsteg i min sockeravvänjning. Det klart att det blir glass även för mig i sommar, men jag mår bättre av att oftare unna mig belöningar av andra slag än sockerrelaterade. Nu leker barnen hos grannen och jag unnar mig en stund med skrivande. Och nu blir det dags att unna mig lite fredagsstädning till musik i min ensamhet, njutbart på sitt sätt. Trevlig helg!

Etiketter: , , ,

1 kommentarer:

Blogger KaosJenny sa...

Mmaskrosor, Mminidahlior... De är faktsiskt väldigt vackra. KRam

10:45 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida