MaNos händer

måndag, augusti 08, 2011

hallon och högstadielärare

Jag hade läggningsfri kväll igår och passade på att besöka mina föräldrar på egen hand en liten stund och sedan fick jag lust att plocka våra hyreshallon, så då gjorde jag det. Hade bara tänkt frysa in dem naturella, men av någon okänd anledning fick jag för mig att skölja bären, och sedan insåg jag att det var parasitvatten jag sköljt dem i, så då kunde jag glömma det där med infrysning direkt...eller? Dör parasitenskiten i frysen? Nå, jag bestämde mig för att koka sylt av hallonen, och upptäckte att vi hade för lite socker hemma. Och eftersom det finns en affär i närheten som har kvällsöppet så for jag dit och köpte socker. "Hej Maria", sa nån, och där stod min klassföreståndare från högstadiet. Han är en trevlig man, som handskades fantastiskt bra med vår struliga klass, och som förstod betydelsen av att lyfta de svagaste. Jag har bara goda minnen av honom från den tiden. Han frågade hur det var med mig och mina föräldrar, och jag fick berätta vad jag jobbar med. Jag frågade om han fortfarande är lärare, och han sa att det är han, och att han har två år kvar till pensionen, men att han kanske går om ett år. "Det är inte roligt i skolan nu", sa han, "bara nedskärningar hela tiden". Jag kände att jag blev lite paff över hans ord, även om de knappast berättade om nyheter. En så bra lärare som han - som låter så uppgiven. Jag handlade mina varor och åkte hem. Och blev arg. Vi kan ju inte hålla på och skära ner på skolan hela tiden! Skolan måste ju vara bland det viktigaste vi har - eller? Vem tror att det blir billigare för samhället att minska på skolkostnader genom större klasser och färre vuxna? Det kostar mer senare, med utslagning, osäkerhet och kriminalitet, var så säker. Grrr! Skärp er, politiker och andra beslutsfattare.

Etiketter: , ,

1 kommentarer:

Blogger KaosJenny sa...

Skolan är det absolut viktigaste och så klart det inte blir billigare, ALLS att skära ner. Barnen är ju framtiden. KRam

10:39 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida