MaNos händer

fredag, juli 01, 2011

Stockholm.

När jag sa till folk att vi skulle åka till Stockholm på semestern var det flera som tog för givet att vi skulle till Gröna Lund. Jag kände inte alls för det, det kan sparas tills barnen blir lite större. Vi gjorde en massa andra trevligheter. Tillsammans med bror min och hans familj var vi på ett underbart midsommarfirande på ett kolonilottsområde med dragspelsmusik, dans runt stången och fiskdamm. På Naturhistoriska kollade vi på dinosaurieskelett, hur moln uppstår och hur kroppen funkar. Vi badade i äventyrsbad inomhus när det regnade, och i sjön eller plaskdammarna när det var varmt. Vi var kulturella och tittade på fotoutställning för vuxna (Mapplethorpe) och boksutställning för barn (Hur gick det sen?) Åt glass varje dag, som avsvalkare eller som uppmuntring då omdömeslösa tråkiga föräldrar släpat med barnen till utsikten från det 20-våningshus vi bodde i innan barnen blev till.

Vi umgicks med barnens kusiner och deras föräldrar. Vi träffade kompisar kors och tvärs, alla tillsammans ibland och vid andra tillfällen en och en. Vi hade egentid och tillsammanstid i den utsträckning vi behövde och klarade av det. Och jag använde delar av skatteåterbäringen till att hålla landets ekonomi igång när jag köpte två jackor (båda till mig själv!) och ett par skor.

Resan avslutade med en toppendag i Furuviks fina djurpark. Där badade vi, såg många apor och ett konstigt djur vi aldrig sett förut (Mara) och så åkte barnen karusell. Jag fick åka spöktåget själv, för barnen tyckte det var för läskigt. Det var en fin och lagom park, besök den gärna. Och så åkte vi den fint utsmyckade djungelbussen därifrån in till Gävle centrum. Tåget blev enochenhalvtimme försenat från Gävle, men det gjorde oss inget. Barnen letade under väntetiden reda på två geocacher, tittade på karpar i en damm och busade med andra väntande barn.
Det var en skön resa, och vädret var bra hela tiden, även den dagen det regnade. Tack Stockholm, på återseende!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida