MaNos händer

söndag, juli 31, 2011

Mitt hem - min borg?

Jag var i ett sammanhang med folk i olika åldrar. En ung man berättade stolt om sin mormor som klarat sig utan hjälp med huset tills slutet. En medelålders man beklagade sig över att mamman tar honom för given i allt praktiskt kring det hus hon inte mäktar med att sköta om längre. Jag sa att min plan är att köpa ett hus att bo i med min familj, och att inte lägga ner så mycket tid och själ på att fixa till det så det blir precis som jag vill ha det, utan i stort nöja mig med hur det är. Och eftersom jag inte skapat verandan, matchat allt eller vuxit upp där så tänker jag att det borde vara lättare att ta beslutet att sälja och köpa en lägenhet i stan när jag blir för skröplig för att sköta huset. Så sa jag. Och tyckte det var en befriande tanke som hade tagit sig från mitt huvud ut till andra via mina ord. Det jag inte visste var att det jag sa skulle provocera så. Mest var det en medelålders kvinna som hade svårt att förstå och tro mig. "Men varför, varför skulle du inte vilja fixa huset precis som du vill ha det?"

Jag som tyckte mitt resonemang var klart som korvspad. Men om andra vill ägna sina dagar åt att välja material, leta efter bästa snickaren eller riva upp golv, så gärna för mig. Vi ses väl nångång om några år om vänskapen består.

Etiketter: , ,

2 kommentarer:

Blogger KaosJenny sa...

Jag förstår precis vad du menar... ett hus är ju bara ett hus... Kan aldrig bli viktigare än människorna i det. Jag körde förbi mitt barndoms hus för någon dag sedan och det ja... var ju inte mitt längre eftersom mina föräldrar inte bor där... Om någon bestämde sig för att riva det skulle jag nog tänka jaha... Jag har i alla fall haft en fin barndom där. Det var Lillebror som ville se barndomshuset så vi körde förbi. Sen sa jag att nu åker vi hem till det hus där vi bor i och tycker om varandra nu :-). Kram

11:25 fm  
Blogger MaNo sa...

Det låter lätt när du säger det där om barndomshemmet. Fast då börjar jag tänka på mitt barndomshem och inser att jag ändå är ganska fäst vid det, fast mest har det ju med att göra att jag tycker om människorna som bor där, det vill säga mina föräldrar. Jag vet inte vad jag skulle göra om jag erbjöds köpa det huset. Jag vill ju gärna ha gården kvar i släkten, och jag är antagligen den enda av oss syskon som eventuellt skulle kunna tänka mig att bo där. Men kanske är det mer minnena av alla goda år där som jag borde spara än ägandet av själva huset?
kram på dig med, Jenny.

10:02 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida