MaNos händer

tisdag, augusti 30, 2011

nästan köpfri september

Nå, hur ska mina regler se ut för en månad utan köp?
1. Jag får handla mat och förbrukningsvaror som tandkräm o.s.v. (om det verkligen inte går att gräva fram ur någon gömma)
2. Jag får köpa klädesplagg till barnen om det är akut (t.ex. att ett regnställ går sönder)
3. Jag får köpa present åt födelsedagsbarn om det inte finns något som passar i presentlådan
4. och - det kanske fuskigaste - jag får köpa upplevelser såsom teaterbiljetter eller mat på restaurang. Det vill jag inte vara utan.


Och allt annat ska jag verkligenverkligen försöka komma ihåg att inte köpa. Frånoch med torsdag till sista september. Och glömmer jag bort mig och köper så måste jag skänka motsvarande summa till drabbade av svältkatastrofen i Afrika.

Det här betyder att jag inte ska slinka in på loppisar när jag har en stund över. Jag ska inte kolla efter en lösning med extra frys om det inbegriper ett köp. Jag ska tänka mig för kring vad jag köper. Och jag ska ägna tid åt att tänka på annat än när jag ska få tid att fixa ditten och datten. Det ska bli skönt.

En annan månad kanske det blir internetfritt. Fast hur ska jag klara mig från det välbehövliga i att skriva här, oavsett huruvida jag vet om någon läser det skrivna eller inte?

Jag får nog med maken på köpfri månad också. Vi har bara inte hunnit prata ihop oss om det än. Kanske kommer andra regler att gälla för honom. Han får ju bestämma själv vilken nivå han vill lägga det på. (men jag får inte skicka honom att köpa saker jag inte får). Så.

2 kommentarer:

Blogger KaosJenny sa...

Hiskligt intressant... Jag har också funderat i samma banor när det gäller köpfrihet... Fast jag var inne på en lite längre period (nog därför som jagin te kört igång än)... Kram

11:45 em  
Blogger MaNo sa...

jag ser den här månaden som en testperiod, ett sätt att ta paus och tänka efter...fast kanske behövs det längre tid för det. Risken är att jag lägger på minnet allt jag får för mig att köpa och sedan köper det nästa månad istället.

och så är det ju enkelt att ta den här månaden (tror jag). För sedan så vet jag ju att det blir dags att skaffa nya skridskor och vinterkläder till ungarna

nåja

ser fram emot att följa ditt framtida försök!


kramen!

11:52 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida